Dieta bezglutenowa

Dlaczego dieta bezglutenowa? 

Nasze współczesne społeczeństwo, boryka się z coraz to większą liczbą chorób tak zwanych cywilizacyjnych. Choroby serca i układu krążenia, cukrzyca, choroby tarczycy, szereg dolegliwości związanych z jelitami, a także, a może przede wszystkim choroby z autoagresji. Co powoduje takie dolegliwości w wydawałoby się cywilizowanych, wyedukowanych społeczeństwach? Na pewno jest wiele czynników, wpływających na to, że coraz bogatsze kraje mają coraz więcej chorych ludzi. Coraz więcej otyłości. Ludzie przejadają się, przyjmują więcej kalorii niż są w stanie spalić i odkłada im się to w postaci tłuszczu. Niestety jakość żywności pozostawia wiele do życzenia. Nic nie jest już takie samo jak było kilkadziesiąt lat temu. To co kiedyś było zdrowe, niekoniecznie jest takie dzisiaj. Biorąc pod lupę na przykład mąkę pszenną wiemy, że nie ma ona w sobie żadnych wartości odżywczych, przy procesie obróbki pozbawiona wszelkich związków potrzebnych organizmowi ludzkiemu. Przeciętny człowiek zajada się chlebem, bułeczkami, ciasteczkami i dostarcza jedynie pustych kalorii, nie dając sobie nic w zamian. W pszenicy znajduje się pewne białko, które jest coraz gorzej trawione przez ludzkie jelita, gdyż zboże to zostało przez lata niebezpiecznie zmodyfikowane. Jedząc gluten w produktach zbożowych narażamy się na przepuszczalność jelit. A co za tym idzie przenikanie do organizmu i krwiobiegu niebezpiecznych substancji z pożywienia. Nawet rzekomo zdrowy człowiek, a dieta bezglutenowa to dobry duet.

Choroby, a dieta bezglutenowa.

Gluten dla zdrowych ludzi niekoniecznie jest zdrowy, ale może nie wywoływać jakichś konkretnych objawów. Natomiast są ludzie, którzy nie mogą jeść glutenu ze względu na to iż ich organizm go nie trawi. Możemy wymienić takie choroby jak:

  • celiakia,
  • choroba Duhringa – skórna postać celiakii,
  • alergia na gluten,
  • nieceliakalna nadwrażliwość na gluten,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • choroby neuropsychiczne.

Wskazane i zakazane produkty, gdy potrzebna ci dieta bezglutenowa. 

Gdy już wiemy, że nie możemy jeść glutenu koniecznie należy wykreślić z jadłospisu wszystkie produkty oczywiste w których jest gluten, ale również należy uważać na gluten ukryty w różnym jedzeniu. 

Do żywności bezglutenowej zaliczamy:

  • ryż,
  • kukurydzę,
  • ziemniaki,
  • bataty, 
  • grykę,
  • proso,
  • amarantus,
  • soczewicę i ciecierzycę,
  • fasolę,
  • ryby,
  • jaja,
  • warzywa, owoce.

Gluten na pewno znajdziemy w:

  • pszenicy i jej przetworach,
  • życie i jego przetworach,
  • jęczmieniu i jego przetworach, także w produktach mlecznych z dodatkiem słodu jęczmiennego,
  • kawie zbożowej,
  • zwykłym sosie sojowym,
  • zwykłym proszku do pieczenia,
  • zwykłych opłatkach świątecznych.

Dieta bezglutenowa nie jest prosta, wymaga zmiany całego sposobu odżywiania i wiedzy na temat gdzie może być gluten. Z czasem nabywa się te umiejętności, urozmaica jadłospis i staje się to sposobem na życie.